Buscador

dimarts, 3 de maig del 2011

NIT ESTRELLADA



1 - DOCUMENTACIÓ GENERAL
Autor: Vincent Van Gogh (19853 - 1890)
Cronologia: 1889
Tipus d'obra: Pintura.
Tècnica: Oli sobre tela.
Dimensions: 73'7 x 91'1 cm
Localització: MoMa, New York.


2 - CONTEXT HISTÒRIC
Al segle XIX hi ha una regressió dels valors religiosos, que són discutits pels grans avenços científics: Molts busquen a la naturalesa i al cosmos una resposta a l'anhel humà d'infinit. El tractament religiós del paisatge havia estat inciiat per Friedrich a "Monjo vora el mar" (1808) i reprès per altres artistes, com Millet ("L'Angelus"). Van Gogh va recórrer moltes vegades a aquests assumptes. Influirà en expressionistes com Munch, Kirchner i Kokoshka.

El pintor va arribar a la Provença al febrer de 1888, buscant nous camins per a la seva pintura. S'havia intentat suicidar, no havia venut cap quadre i això el va portar a la follia, havent d'acceptar el seu internament a un asil. Allà va pintar, buscant consol i projectant la seva inquietud espiritual als seus quadres.
Van Gogh es va suicidar el juliol de 1890.


3 - ANÀLISI DE L'OBRA
3.1 - Estil
Aquesta obra està a mig camí entre el postimpressionisme i l'expressionisme.
La pintura de Delacroix, amb la seva força cromàtica, la preocupació per representar la llum impressionista, l'ús del color pla, sense ombres ni clarobscurs, l'expressivitat de limitar les figures amb una línia negra pròpia dels gravats japonesos; marquen l'inici de la pintura de Van Gogh.
Van Gogh abandona l'impressionisme per una utilització simbòlica del color i de la forma per mitjà d'una pinzellada vigorosa i empastada. Això el converteix en precedent dels expressionistes.

3.2 - Descripció
És un paisatge nocturn, manifestant interès per l'expressió dels colors de la nit. Té dues parts ben diferenciades: A baix hi ha la terra, amb el poble, del qual destaca l'agulla de l'església, i a dalt hi ha el cel, amb la lluna i les estrelles, representades amb formes circulars i ondulants de colors vius. La claredat que envolta la carena podria indicar que és primera hora del matí. Un xiprer gran, a l'esquerra, estableix el primer pla, donant l'efecte de la profunditat, i uneix la terra amb el cel.

3.3 - Composició i elements plàstics
Predomina la taca de color sobre el dibuix.
El pintor ha usat la pinzellada solta que li és característica, entonant el quadre en la gama dels blaus i verds, i donant, per contrastar, als focus de llum, cases i astres un groc molt viu.
Utilitza formes circulars pels astres, ondulants pel firmament, de tirabuixons per la vegetació del fons, de traços rectes per les cases i serpentejants i verticals pel xiprer, que, com s'ha esmentat abans, apareix en primer pla. L'horitzó, baix, fa que el cel ocupi una gran part del quadre. Aquesta composició dóna al conjunt un caràcter vibrant, decidit i esvelt.

4 - INTERPRETACIÓ DE L'OBRA

 4.1 Funció
"Nit estrellada" pren com a base la vista que Van Gogh tenia des de la seva habitació, a l'asil psiquiàtric prop de Saint-Rémy.
El pintor va fer servir el paisatge provençal per expressar la seva percepció d'un món primordial i pur -diferent de la realitat moderna contaminada-, a més del seu drama religiós.

 4.2 Iconografia i significat
Utilitza elements senzills com l'olivera, el xiprer, el camp i el cel, i els explota per donar cos al seu estat d'ànim.
Van Gogh fa servir el xiprer com un vincle obscur, dens i alhora vibrant, com una flama, mogut pel vent, que uneix la terra amb el cel. És un arbre que manifesta elevació i s'usa per simbolitzar, per la seva verticalitat, la fe en la vida després de la mort. El poble està lluny, representant la soledat de Van Gogh i donant forma al calor humà, present a les experiències que es produeixen rere els vidres il·luminats i en les que l'artista no pot participar. L'església, amb la seva agulla, és el ressó del xiprer, llunyana i inútil. Alhora les estrelles, llunyanes, misteriores, li serveixen per expressar l'anhel religiós de forma innovadora amb un element de la natura.
Van Gogh busca, en la immensitat de la nit i en la natura, les respostes que la vivència religiosa tradicional no pot donar.


 





Imatge trobada a:

2 comentaris: